Evenimentul a avut loc vineri, 24 septembrie 2021 în sala Mihai Eminescu a Hotelului Rapsodia, cu o prezență de peste 50 de persoane.
Au luat loc în sală și au aflat despre obiectivele realizate ale proiectului parteneri din Ucraina – Cernăuți, de la Centrul Bucovinean de Artă pentru Promovarea și Conservarea Culturii Tradiționale Românești precum și de la Casa Corpului Didactic Botoșani.
Gazdele au fost din nou reprezentanții Asociației B-Right Media care a avut calitatea de lider de proiect.
Ce este CreaFuture?
Proiectul ”CreaFuture – Creative Workforce for Cross-Border Future – Forță de muncă creativă pentru un viitor transfrontalier”, nr. de referinţă 2 SOFT/1.1./142, a ajuns la ceasul bilanţului. Este un moment bun pentru liderul de proiect- Asociaţia B-Right Media Botoşani- şi partenerii săi- Casa Corpului Didactic Botoșani, Centrul Bucovinean de Artă pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Româneşti Cernăuţi și Liceul de Arta nr. 5 din Cernăuți, să treacă în revistă realizările proiectului, lecţiile învăţate şi să pună bazele sustenabilităţii activităţilor.
O idee pornită de la nevoi comune…
Proiectul a plecat de la o certitudine reieșită din statistici actuale, și anume că 80% dintre absolvenții de liceu pornesc în viață, fără a ști cu adevărat care este profesia care li se potrivește. Aceleași statistici arată că 40% dintre elevii din sistemul educațional românesc sunt considerați analfabeți funcționali și nu din vina lor, ci pentru că sunt practic obligați să tocească la materii care nu au aplicabilitate și în viața reală. Ani de domnie, ani de apariție a unor opere sau puncte de vedere ale unor critici. Acești elevi sunt practic forțați să îmbrățișeze ideile altora, fără a le fi permis să le aibă pe ale lor, proprii. În cele mai multe dintre cazuri, tinerii absolvenți se trezesc la finalul liceului că nu își pot utiliza cunoștințele obținute în cei 12 ani de educație, decât într-un procent extrem de mic, într-un domeniu care să le ofere independența necesară pentru a porni singuri în viață.
Situația este similară și în unitățile de învățământ din Ucraina unde elevii sunt împovărați de ultrateoretizarea materiilor din programa școlară. Proiectul a fost scris în 2018, când totul încă stătea sub semnul unei normalităţi, însă pandemia a acutizat acest fenomen, transferând procesul educațional în sistemul online, un mediu virtual care i-a prins nepregătiți pe elevi și profesori deopotrivă. În acest context, a devenit şi mai stringentă necesitatea de a găsi instrumente adecvate pentru a transmite informaţiile către elevi într-un mod atractiv şi util, care să-I ajute să depăşească toate obstacolele şi să-i pregătească cu adevărat pentru viitor.
82 de facilitatori formaţi după reţeta CreaFuture
CreaFuture a venit în sprijinul a 82 de facilitatori educaționali, cadre didactice sau lucrători de tineret din România și Ucraina, cu impact direct asupra unui grup țintă format din 1.640 de tineri. Cursanţii au fost selectați de către partenerii din România și Ucraina care s-au ocupat de organizarea cursurilor precum și de partea logistică, în timp ce liderul de proiect şi-a asumat conceperea şi susţinerea întregului program de formare pe ambele părţi ale graniţei, printr-o echipă interdisciplinară ce a inclus un formator şi doi consilieri de dezvoltare personală.
Au fost organizate cursuri gratuite în domeniul creativității și dezvoltării persoanale pentru abilități de viață în Botoșani (27-31 iulie 2020, respectiv 7 – 11 septembrie 2020) și la Cernăuți (4 – 6 iunie, 11 – 13 iunie respectiv 17 – 21 iunie 2021) cu 40 de participanți din România şi 42 din Ucraina.
Provocările pandemiei şi ˝casa virtuală CreaFuture˝
În ciuda restricțiilor cauzate de pandemia cu virusul SARS-COV-2 echipa de implementare a proiectului a depus toate diligențele necesare pentru ca proiectul să își atingă scopul final, iar beneficiarii să aibă parte de cursurile organizate atât la Botoșani (România) cât și la Cernăuți (Ucraina). Au fost numeroase perioade, mai lungi sau mai scurte, în care a fost nevoie de suspendarea proiectului pentru ca facilitatorii în domeniul educației să poată participa la orele de curs în format fizic, aşa cum fusese prevăzut în proiect. Echipa de formatori şi echipa de management au lucrat permanent la planuri de contingenţă, pentru a nu reduce din impactul dorit al proiectului, cu respectarea în acelaşi timp a tuturor restricţiilor impuse de cele două state, în lupta cu virusul.
S-a început cu Botoșaniul, unde cursurile au avut loc într-un cadru inedit, în aer liber. Ambele serii s-au bucurat de metodele de educație non-formală ce au fost prezentate şi testate ˝la firul ierbii˝. După finalizarea modulelor de formare, la Botoşani s-au demarat laboratoarele de creativitate, unde cursanţii au aplicat metodele învăţate în activităţi cu minim 20 de tineri. Cifrele au început să fie înregistrate pe instrumentele de monitorizare a impactului proiectului: 40 de cursanţi şi 800 de beneficiari finali erau deja o realitate.
În paralel, a fost creat site-ul proiectului, https://creafuture.ro- o ˝casă virtuală˝. Acasă la CreaFuture înseamnă locul unde toate persoanele interesate pot obține într-un mod extrem de facil informații legate de acest proiect şi de metodele prezentate în cadrul activităţilor de formare. Este un instrument destinat profesorilor din Botoșani (RO) și Cernăuți (UA), cu impact final asupra a sute de elevi care vor avea parte de o fărâmă de non-formal la orele de curs.
A urmat o pauză de suspendare pentru ca vizita echipei de implementare să poată fi permisă de autoritățile ucrainene, și așa se face că, 9 luni mai târziu CreaFuture a ajuns la Cernăuți, în Ucraina, printre cadrele didactice care își desfășoară activitatea la unitățile de învățământ din zona respectivă. Activitățile specifice proiectului s-au desfășurat la sediul Centrului Bucovinean de Artă pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Româneşti. În mod identic cu cele de la Botoșani, și în facilitatorii în domeniul educației au fost împărțiți în două serii. După absolvire, asemenea colegilor lor din Botoşani, şi cursanţii din Cernăuţi au demarat laboratoarele nonformale în care au aplicat practic metodele învăţate pe parcursul formării. Astfel, proiectul a mai generat 42 de absolvenţi ai cursului şi 840 de beneficiari finali.
Camere de stimulare a creativităţii la Botoşani şi Cernăuţi
Pentru ca profesorii şi lucrătorii de tineret de pe cele două părţi ale graniţei să poată organiza activităţile nonformale într-un cadru cât mai adecvat, prin proiect s-au înfiinţat şi două camere de stimulare a creativităţii. La Botoșani, acest laborator a fost înființat în incinta partenerului Casa Corpului Didactic și inaugurat într-o zi de mare însemnătate națională – 5 octombrie 2020, când în fiecare an se marchează Ziua Internațională a Educației, având parte de prezența lui Cezar Grozavu, directorul Biroului Regional de Cooperare Transfrontalieră (BRCT) Suceava.
„Mă bucur mult că reușiți să vă întâlniți, că duceți activități în calendarul propus mai departe, este o mare provocare în contextul dat, al granițelor închise, al problemelor de COVID, al asigurărilor medicale și a tuturor piedicilor administrative care apar și mâine nu știm ce mai urmează. Sper să fie un plus valoare pentru organizație, pentru CCD dar și pentru cadre didactice, elevi, toți beneficiarii astfel încât să răspundă nevoilor tinerilor din ziua de astăzi care sunt, vedeți, din ce în ce mai virtuali, din ce în ce mai conectați în digital și mai puțin în întâlnirea fizică”,
Cezar Grozavu, directorul BRCT Suceava
La Cernăuți, partenerii ucraineni au amenajat laboratorul de educație non formală în incinta Liceului de Artă nr. 5, evenimentul inaugural fiind marcat pe data de 18 iunie 2021
În prezența gazdelor, Vasyl Andrusiak, directorul Liceului de Artă nr. 5 Cernăuți, alături de Pavlo Holovaty, managerul de proiect de la partenerul ucrainean și alți reprezentanți ai unității, s-a inaugurat laboratorul de creativitate.
„Este rezultatul acestui proiect și înțelegem perfect, că una este ca acest proiect să fie deschis și alta este să fie plin, să se dezvolte, sau să dezvolte copii, tineri, în toate direcțiile. Vom sprijini dezvoltarea acestui laborator. Cred că v-ați convins că, tinerii care studiază la acest liceu sunt într-adevăr personalități creative. Însă creativitatea trebuie dezvoltată în toate direcțiile și obiectivul principal este dezvoltarea comunicării”,
Pavlo Holovaty, responsabil de proiect de la partenerul ucrainean
Beneficiind de resursele puse la dispoziţie de cele două laboratoare şi de experienţa practică dobândită în cadrul cursurilor, absolvenţii au organizat activităţi şi au depus proiecte individuale reunite într-o broșură cu metode de bune practici ce este disponibilă în mod gratuit pe pagina electronică oficială a proiectului.
Forumuri transfrontaliere
Toți absolvenții cursurilor de creativitate și dezvoltare a abilităților de viață au participat împreună cu alţi specialişti din domeniile relevante pentru schimburi de experiență și know-how în cadrul celor două forumuri organizate la Botoșani (RO) și Cernăuți (UA), la finalul lunii septembrie, urmate de două conferințe de închidere a proiectului, unde au fost discutate şi planurile de viitor pentru asigurarea menţinerii impactului pe ambele părţi ale graniţei.
CreaFuture pe scurt
Finanțator: Uniunea Europeană, Instrumentul European de Vecinătate, Programul Operațional Comun România-Ucraina 2014-2020; Bugetul aprobat: 220.197 euro; Obiectiv general: Creșterea accesului tinerilor din Botoșani (RO) și Cernăuți (UA) pe piața muncii și dezvoltarea abilităților lor de viață și a creativității prin cooperarea transfrontalieră în domeniul educației, până în 2024. Înființarea unei comunități transfrontaliere de specialiști în creativitate și abilități de viață în zona Botoșani și Cernăuți pe baza principiului 3 C (comunicare – cooperare – comunitate), pe durata de implementare a proiectului.
Realizări:
- 4 organizaţii din România şi Ucraina implicate în toate activităţăile proiectului;
- 42 de facilitatori în domeniul creativităţii şi dezvoltării personale formaţi;
- 1.640 de participanţi la laboratoarele nonformale;
- 40 de metode de educaţie nonformală predate şi experimentate în timpul cursurilor şi laboratoarelor;
- 1 broşură de bune practici pusă la dispoziţie gratuit pentru toţi actorii educaţionali;
- 2 camere de stimulare a creativităţii deschise la Botoşani şi Cernăuţi;
- Un site al proiectului şi pagini pe reţelele sociale pline de fotografii, filmări, testimoniale, modele de bună practică;
- Un film al proiectului, numeroase comunicate şi inserţii în mass-media RO-UA.